Workshop assertiviteit maakt schoonmaakmedewerkers sterk

Hoe kunnen we de beleving van schoonmaakmedewerkers zo veranderen dat ze weer fier worden op hun werk? Hoe kunnen we ze voor zichzelf laten opkomen en elkaar op een respectvolle manier laten aanspreken? Miet Hilkens, Manager Schoonmaak bij het Jessa Ziekenhuis in Hasselt, kwam met deze vragen bij Alpheios terecht. Samen met Miet en andere teamleiders stelde Veronique Wojsznis, Client Support bij Alpheios, een interactieve workshop samen rondom het thema assertiviteit. In sessies van 1,5 uur hebben 200 schoonmaakmedewerkers en teamleiders deze workshop gevolgd. De workshop is samengesteld in het verlengde van een eerder traject, genaamd “mensgerichte zorg”.

De workshop startte met een toneelstukje waarin een mondige verpleegkundige en een meegaande schoonmaakmedewerker de situatie binnen het Jessa Ziekenhuis nabootsten. Op basis hiervan zochten de deelnemers in de workshop gezamenlijk naar de echte betekenis van assertiviteit. Assertiviteit gaat veel verder dan simpelweg “nee” zeggen. Het gaat erom dat je opkomt voor jezelf, rekening houdt met de ander en hoe de ander jouw reactie ervaart. Aan de hand van tips hebben de medewerkers én teamleiders geleerd hoe ze op een respectvolle manier toch assertief kunnen reageren. Het is een bewuste keuze om de teamleiders ook aan de workshop te laten deelnemen. “Doordat de teamleiders actief deelnemen zijn ze in staat om het geleerde na de workshop levendig te houden. In de functioneringsgesprekken met de schoonmaakmedewerkers wordt teruggekeken op de workshop. Door vragen te stellen als “wat heb jij toen geleerd?” en “waar loop je tegenaan?” houden ze inzicht in het gevoel bij de medewerkers en kunnen ze blijven sturen op assertiviteit”, aldus Veronique.

Schoonmakers zijn terug fier

Het grote verschil vóór en na de workshop ligt volgens Miet Hilkens in het gevoel wat de schoonmakers over zichzelf hebben. Van nature denken schoonmaakmedewerkers vaak “ik ben maar een schoonmaker”, maar deze workshop heeft hun gedachten veranderd. Ze hebben geleerd om op een respectvolle manier met elkaar om te gaan, en om ook hun interne klant (collega’s, dokters en verzorgend personeel) op een nette manier aan te spreken. Ze zijn zelfzekerder en fier op wie ze zijn en wat ze doen. Hilkens: “Je hebt nooit het gevoel dat er een standaardoplossing geboden wordt door Alpheios. Alles wordt op maat uitgewerkt met reële voorbeeldsituaties. Er wordt geluisterd naar wat wij nodig hebben. Ze weten perfect wat schoonmaken in een ziekenhuis betekent, waardoor ze aan schoonmaak een extra dimensie kunnen geven. Dat is de kracht van Alpheios en maakt hun een echte partner”.

Subsidie via sociaal fonds voor privéziekenhuizen

Het sociaal fonds voor privéziekenhuizen heeft onder de noemer “agressie preventie” deze workshop assertiviteit goedgekeurd. Doordat deelnemers van deze workshop in aanmerking komen voor de subsidie, wordt meer dan de helft van het te betalen bedrag vergoed door het sociaal fonds.

Dit is Jessa!

Het Jessa Ziekenhuis biedt als geaccrediteerd ziekenhuis een ruim aanbod aan innovatieve en hoogkwalitatieve geneeskunde en patiëntenzorg. Elke dag bundelen ze de krachten van bijna 3.100 medewerkers en 350 artsen. Met 981 erkende bedden en 245 dagplaatsen, verspreid over vier campussen, behoort het Jessa Ziekenhuis tot de vijf grootste niet-universitaire ziekenhuizen van Vlaanderen. De ambitie van het Jessa Ziekenhuis is niet ‘de grootste zijn’, maar wel ‘groots zijn’ in de zorg voor hun patiënten.

Meer informatie of advies nodig? Neem contact met ons op via performancesolutions@alpheios.com.

www.alpheios.be          www.jessazh.be