klantverhaal Amarant

Van weerstand naar leerstand: hoe Amarant en Alpheios werkplezier en waardering terugbrengen op de werkvloer

Amarant is een grote zorginstelling voor mensen met een beperking, waaronder verstandelijke beperkingen, niet-aangeboren hersenletsel en autisme. Met ongeveer 6.000 cliënten en evenveel medewerkers is Amarant de grootste organisatie in haar sector in Brabant. Een intern onderzoek binnen de divisie Wonen in de Wijk van Amarant toonde aan dat er veel langdurig ziekteverzuim onder schoonmaakmedewerkers was, wat de werkdruk verhoogde. Om dit te verbeteren, werd gekeken naar mogelijkheden zoals scholing. Daarom schakelde Amarant Alpheios in voor hulp, en met resultaat.

Gewerkt aan:
Opleiding op maat, ergonomie, mentale vitaliteit

medewerker-amarant-met-consultants

De kern van de uitdaging: verminderen van fysieke klachten

‘’De belangrijkste oorzaak van het langdurig ziekteverzuim lag in lichamelijke klachten, met name aan de schouders, nek en rug", vertelt Eugène van Groenendael, opleidingsadviseur bij Amarant. ‘’Anders dan zorgmedewerkers, die hulpmiddelen kunnen gebruiken bij zwaar fysiek werk, werken schoonmaakmedewerkers doorgaans met minder geschikte materialen. Vaak wordt gebruik gemaakt van producten uit de supermarkt die prima zijn voor thuisgebruik, maar niet voor professioneel schoonmaken.’’

‘’Bovendien voelden de schoonmaakmedewerkers zich niet altijd erkend’’, vervolgt Eugène. ‘’De schoonmakers kregen zelden formele instructies. Nieuwe medewerkers kregen vaak alleen een mondelinge overdracht van collega's, wat leidde tot inefficiënte en ergonomisch onverantwoorde werkmethoden. De leidinggevenden zijn zelf niet altijd op de werkvloer aanwezig om ondersteuning te bieden. Dit maakte de situatie erg lastig.’’

medewerker-amarant-in-overleg-met-consultants
Vebego-medewerker-bladert-door-opleidingsklapper

Alpheios biedt een oplossing: maatwerk en betekenisvol werk

Amarant zocht naar een structurele oplossing en vond deze in Alpheios, deels via het intern schoonmaakbedrijf Amarijn, dat al langer met Alpheios samenwerkte. Frank Brandsma, business consultant bij Alpheios, schoof bij Eugène aan tafel en erkende de complexiteit van het probleem. ‘’Langdurig ziekteverzuim heb je niet snel opgelost met een oppervlakkige training van een halve dag,’’ licht hij toe. De aanpak die Frank voorstelde was gebaseerd op de filosofie om mensen van weerstand naar leerstand te krijgen. Het ging erom het besef te creëren dat er altijd iets te leren valt, zelfs voor medewerkers die hun hele carrière al in het schoonmaakwerk actief zijn. ''Hoe ga je iemand die al 25 jaar schoonmaakt op zijn of haar eigen manier, zo veel jaren later nog uitleggen dat het op een andere manier beter kan? Dat was een hele uitdaging. Maar niet onmogelijk!’’

De samenwerking tussen Amarant en Alpheios begon met een verkennend gesprek waarin zij hun wensen en doelen uitwisselden en onderzochten hoe deze het beste konden worden gerealiseerd. De oprechte betrokkenheid van beide partijen zorgde voor waardevolle inzichten die de basis legden voor de unieke werkwijze van Alpheios: een opleiding op maat. Om de scholing goed op de vraag van Amarant te laten aansluiten, werd vooraf zorgvuldig overlegd. Daarnaast ontvingen de deelnemers een enquête, zodat zij konden aangeven welke specifieke klachten zij hadden. Dit leverde extra inzicht op in de behoeften van de schoonmaakmedewerkers en maakte het mogelijk de scholing nog gerichter vorm te geven. De opleiding bestond uit vijf bijeenkomsten: een openingsbijeenkomst waar onder andere de uitslag van de enquêtes werd besproken, drie inhoudelijke lessen van drie uur en een terugkomdag na een maand om ervaringen te delen.

medewerker-amarant-met-opleidingsklapper

‘’De opleiding richtte zich vooral op ergonomisch werken. Medewerkers leerden nieuwe schoonmaakhoudingen en -technieken waarmee zij hun lichaam zo min mogelijk belasten. Daarnaast kwam het juiste gebruik van professionele materialen in de training terug en ook een stukje theorie’’, vertelt Daniëlle van Stokkum, accountmanager bij Alpheios. ‘’Wanneer kies je bijvoorbeeld voor stofzuigen en wanneer voor stofwissen? Dit soort vragen behandelden we in de opleiding.’’ 

De kracht van de opleiding zat hem niet zozeer in de theorie, maar vooral ook in de aanpak en de kwaliteit van de opleiders - Renate en Ben - zelf. Zij werden geprezen om hun didactische vaardigheden en theatrale, open en motiverende aanpak. ‘’Vooral Renate creëerde een sfeer waarin medewerkers zich gehoord en gewaardeerd voelden, wat leidde tot een hoge betrokkenheid. Zelfs de meest sceptische medewerker werd uiteindelijk de ambassadeur van de opleiding’’, vertelt Eugène trots.

Meetbare resultaten en duurzame impact

De positieve effecten op korte termijn zijn al duidelijk zichtbaar. Allereerst voelen de schoonmakers zich meer gehoord en gewaardeerd. De investering in hun persoonlijke ontwikkeling en welzijn wordt opgemerkt. Daarnaast is er een merkbare gedragsverandering op de werkvloer. De schoonmakers letten niet alleen op hun eigen ergonomische houding, maar corrigeren ook elkaar. Deze ontwikkeling laat zien dat de training verder gaat dan alleen individuele bewustwording. Hoewel dit nog niet in harde cijfers is uit te drukken, is er volgens de HR-afdeling van Amarant al wel een voorzichtige trend waar te nemen in een daling van het verzuim. Vanwege het langdurige karakter van het meeste verzuim is hier later pas verbetering in te verwachten. Buiten de aangeboden scholing worden nog meer interventies genomen om het ziekteverzuim te verminderen.

Het meest waardevolle resultaat, volgens Eugène, is de feedback van de medewerkers zelf. Vóór de training van Alpheios ploften ze zonder puf op de bank na een lange werkdag, maar nu hebben ze na hun werkdag zelfs meer energie over. ‘’Dit is het mooiste compliment dat we kunnen krijgen en het bevestigt de waarde van de training’’, vertelt Daniëlle.

medewerker-amarant-met-stofwisser-bij-vuilnistrolley

Hoe nu verder?

Het project, dat begon in de divisie ‘Wonen in de Wijk Regio West', wordt nu uitgebreid naar ‘Wonen in de Wijk Midden Brabant' vanwege de goede resultaten en het enthousiasme van de medewerkers en managers. Om de geleerde kennis duurzaam in te bedden, hebben Amarant en Alpheios gezamenlijke plannen opgesteld. De nieuwe schoonmaakmedewerkers krijgen een werkkaart met korte instructies en QR-codes die naar video's leiden over het gebruik van de juiste schoonmaaktechnieken. Daarnaast is het voornemen dat er twee keer per jaar een standaardtraining van start gaat voor nieuwe medewerkers en zijn er plannen voor jaarlijkse terugkomdagen om kennis op te frissen en ervaringen te delen.

De samenwerking tussen Amarant en Alpheios is een voorbeeld van hoe een gerichte, vertrouwde en op maat gemaakte aanpak niet alleen ziekteverzuim kan verminderen, maar vooral de waardering, het welzijn en de professionaliteit van de medewerkers enorm kan vergroten. "Mensen zijn het goud van je organisatie," concludeerde Eugène. ‘’En Alpheios blijft betrokken. Niet alleen als leverancier van producten en trainingen, maar ook als partner die medewerkers ondersteunt en helpt het ziekteverzuim te beperken!’’