Klantcase: KU Leuven

KU Leuven bespaart honderden uren werk door inzet slimme tools Leviy

Het controleren van een studentenkamer na een huurperiode van een academiejaar brengt verschillende situaties met zich mee. Het raam gaat niet meer dicht, de kastdeur sluit niet meer of de douchekop bestaat uit drie straaltjes water. De zoektocht naar lijsten en gebreken van een bepaalde kamer is een tijdrovende taak. Met de ingang van het nieuwe Vlaamse Huur Decreet is KU Leuven verplicht om om samen met de student een gedetailleerde plaatsbeschrijving van de kamer op te maken. Aangezien het hier gaat over een kleine 3500 wooneenheden, waarvan de huur start in hetzelfde weekend, is dit een onbegonnen werk. Deze taak moet bij iedere nieuwe huurder van een kamer uitgevoerd worden. Hoe breng je als dé Universiteit van Leuven, zoals we op het Vlaams zeggen: studentenkoten, onder in een digitaal proces om situaties zoals deze te kunnen borgen? Samen met Leviy en Alpheios is KU Leuven gestart met het inzetten van de module Checklisten om studentenhuisvesting te documenteren.

Gewerkt aan

Beleving

Samenwerking sinds

2020

afbeelding
 
 
Residentiebeheer

Studentenhuisvesting KU Leuven

“KU Leuven biedt studentenhuisvesting aan in en rondom Leuven. Verschillende soorten kamers, zoals een ‘kot’, studio en appartement, worden beheerd door de dienst Residentiebeheer” vertellen Els Bruyninckx en Marijke Creces, Groepsverantwoordelijken Residentiebeheer bij KU Leuven. Een student kan via KU Leuven een kamer voor een bepaalde tijd huren en valt daarmee onder de regeling van Residentiebeheer.

Zodra een student een kamer wil gaan huren, wordt er een inventaris gemaakt van de kamer. Beide partijen doen een controle van de inboedel en de ruimtestaat van de kamer. Zodra de huurder de kamer of studio verlaat, wordt er gekeken of er dingen beschadigd zijn of eventuele gebreken zich voordoen.

 
 
 
 
Efficiëntie

Papieren administratie

Voorheen noteerde de student de gegevens op papier die werden bijgehouden in mappen. Elke kamer, studio of appartement had een eigen documentatie van de inventaris. De gehele inboedel, zoals het nachtkastje, tafel of kast, werd gedocumenteerd. Wanneer de sleutels in ontvangst waren genomen door de student, ontving hij/zij een formulier op papier voor het invullen van de inventaris. De student bracht dit niet altijd mee terug, wat zorgde voor een gat in de administratie. Zodra het einde van de huurperiode in zicht was, konden soms niet alle gegevens teruggevonden worden.