Transparantie door productpaspoorten

Het terugwinnen van grondstoffen is belangrijk om de aarde niet verder uit te putten. Wij durven het aan om 'positieve gevolgen’ te veroorzaken en het échte verschil te maken. Daarom werken we vanuit onze duurzame ambities naar een circulair model waarbij grondstoffen worden hergebruikt. Hierbij is het belangrijk om transparant te zijn over de herkomst, eigenschappen en het gebruik van onze materialen. Precies om deze reden is het ‘productpaspoort’ in het leven geroepen. Sinds deze maand staan de eerste productpaspoorten online in onze webshop.

In een productpaspoort staat informatie over de gebruikte materialen en de ecologische voetafdruk van een product over de hele levenscyclus (van ruw materiaal tot afvalverwerking). Productpaspoorten hebben betrekking op de producten óf de verpakkingen. Bij bijvoorbeeld reinigingsmiddelen heeft het paspoort alleen betrekking op de flacon en bij de Triple-T trolleys heeft het paspoort betrekking op het hele product.


voorbeeld-productpaspoort

Op dit moment zijn de productpaspoorten in te zien voor:

  • Alle ecologische reinigingsmiddelen van de Vive lijn en de Triple-T lijn. Deze zijn ook te herkennen aan het Ecolabel en/of het Cradle to Cradle certificaat.
  • De Triple-T trolleys, die ook Cradle to Cradle gecertificeerd zijn.

De productpaspoorten zijn zichtbaar door op de productpagina van het betreffende artikel te klikken op de button ‘bekijk productpaspoort’. Kijk bijvoorbeeld eens naar het productpaspoort van de Triple-T Trolley Large.

Wat vertelt een paspoort ons?

Je ziet dat al onze productpaspoorten te zien zijn via een Cirmar webpagina. Cirmar is een onafhankelijk platform waar onze productpaspoorten gevalideerd en gegenereerd worden. De meest belangrijke informatie die zo’n paspoort ons geeft over een product is:

  • De soorten materialen waaruit het product en/of de verpakking bestaat.
  • De impact die één product heeft op het milieu. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel water er nodig is voor de productie, hoeveel CO2 uitstoot dit kost, hoeveel energie er nodig is en hoeveel kilogram aan materialen er in het milieu terechtkomt.

In de toekomst krijgen steeds meer producten uit ons assortiment ook een productpaspoort. Ook deze voegen we dan toe op de productpagina.

Meten is weten

We geven steeds meer vorm aan onze propositie ‘Duurzaamheid’ en specifieker ook aan het thema circulariteit. We willen een duurzamer pad bewandelen, maar doen onze acties daadwerkelijk iets met de impact? ‘Greenwashing’ is een bekend fenomeen en betekent dat een bedrijf zich groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoet dan het bedrijf daadwerkelijk is. De missie van Alpheios is juist om transparant en feitelijk te zijn, we willen greenwashing voorkomen. Door, onder andere, productpaspoorten te ontwikkelen kunnen we zien of de nieuwe richtingen die we ingaan beter zijn voor het milieu dan voorheen. Het is niet alleen bewijslast voor onszelf, maar ook voor onze klant. We blijven onszelf constant toetsen op het bewandelen van dat duurzamere pad.

Uitdaging op het gebied van duurzaamheid?

Wil je meer weten over de paspoorten of heb je een andere duurzame uitdaging? We denken graag met je mee! Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.